وقتی نوبت به برنامه ریزی برای ساخت یک وب سایت میرسد، دانستن اینکه کدام نوع وب سایت برای شما بهترین کارایی را دارد و به طور خاص برای عملکرد سایت شما مناسب است، بر نحوه انتخاب شما برای ساخت آن تأثیر زیادی میگذارد. اکثر وبسایتها را میتوان بهعنوان وبسایتهای ایستا در مقابل وبسایتهای پویا تعریف کرد، البته با تعداد فزایندهای که هیبرید نامیده میشوند، به این معنی که آنها از ترکیبی از صفحات وب استاتیک و پویا تشکیل شدهاند.
انواع وب سایت های استاتیک و داینامیک
در زمینه ایجاد وب سایت، ایستا و پویا به روشهایی اطلاق میشود که وب سایتها محتوا را ارائه و نمایش میدهند. تفاوت اصلی بین وب سایتهای ایستا و وب سایتهای پویا در این است که وب سایتهای ایستا دارای محتوای پایدار هستند، که در آن هر کاربر دقیقا همان موردی را در هر صفحه جداگانه میبیند (مانند سیاست حفظ حریم خصوصی)، در حالی که وب سایتهای پویا محتوا را به سرعت جذب میکنند و اجازه میدهند محتوای آن تغییر کند.
در این مقاله از شرکت طراحی سایت سئوتبریز، ما قصد داریم کل بحث وب سایت های استاتیک در مقابل پویا را معنا کنیم و پاسخ دهیم به این سوال که تفاوت وب سایتهای داینامیک و استاتیک چیست؟ در این فرآیند، ما فاکتورهای مهمی را که باید هنگام تصمیمگیری که کدام یک برای شما مناسب است در نظر بگیرید، بررسی میکنیم:
- وب سایت های استاتیک چیست؟
- وب سایت پویا چیست؟
- تفاوت های اصلی بین یک وب سایت استاتیک و پویا؟
- یک رویکرد ترکیبی: ترکیب استاتیک و پویا
وب سایت های استاتیک و داینامیک
مکانیسمها و قابلیتهای اساسی وبسایتهای استاتیک و پویا بهطور قابلتوجهی متفاوت است و بر عواملی مانند تعامل، سفارشیسازی، مقیاسپذیری و نیازهای تعمیر و نگهداری تأثیر میگذارد.
وب سایتهای استاتیک شامل محتوای ثابتی هستند که روی سرور ذخیره شده و بدون هیچگونه پردازش سمت سرور به کاربر تحویل داده میشوند. این وب سایتها ساده و آسان برای میزبانی هستند، اما فاقد تعامل هستند و نیاز به به روز رسانی دستی دارند. از سوی دیگر، وب سایتهای پویا، با استفاده از پردازش سمت سرور و پایگاههای داده، محتوا را در پرواز تولید میکنند. آنها تعامل، محتوای شخصی و ویژگیهای پویا را ارائه میدهند، اما توسعه و نگهداری پیچیدهتر هستند.
وب سایت های استاتیک چیست؟
وب سایت های استاتیک از صفحات وب ساخته شده با استفاده از HTML، CSS و جاوا اسکریپت (همه نمونههایی از زبانهای توسعه وب) ساخته شده است. هر صفحه در یک وب سایت ثابت به عنوان یک فایل HTML ذخیره میشود که مستقیما از سرور به صفحه وب دقیقا همانطور که هست تحویل داده میشود. این محتوا اساسا بخشی از طراحی صفحه شما میشود و تغییر نمیکند مگر اینکه فایل HTML اصلی در سطح کد ویرایش شود.
تغییرات در یک وب سایت استاتیک را میتوان به صورت دستی انجام داد و فقط صفحه به صفحه، فایل HTML به فایل HTML انجام میشود. به عنوان مثال، ویرایشهای انجام شده در فایل HTML یک صفحه اصلی فقط در صفحه اصلی منعکس میشود. این حتی برای عناصری که در کل سایت یکسان هستند، مانند پاورقی نیز صادق است. اگر از یک سازنده وب سایت استفاده میکنید، هر بار که از ویرایشگر وب سایت استفاده میکنید، تغییرات در صفحات استاتیک به طور خودکار انجام میشود.
یکی از مشخصهترین جنبههای یک سایت ثابت این است که هر کاربر دقیقا همان محتوای ثابت را دریافت و مشاهده میکند. به همین دلیل، وب سایتهای ایستا برای سایتهایی با صفحات کمتری که نیازی به به روز رسانی یا تغییرات مکرر ندارند، بهترین کارایی را دارند.
یک کاندیدای خوب برای یک سایت ثابت، یک وب سایت رزومه است. یک نوع سایت با محتوای تنظیم شده برای هر صفحه است و نیازی به تغییرات زیادی در صفحات جداگانه یا به روز رسانی آنی بر اساس رفتار کاربر ندارد. نمونههای دیگر از انواع وبسایتهای ثابت معمولی شامل وبسایتهای شخصی، وبسایتهای غیرانتفاعی و وبسایتهای صرفاً آموزنده است (نمونههای خوب آنها شامل سایتهای یک صفحه فرود است).
مزایای یک وب سایت ثابت
۱. سرعت بارگذاری صفحات بیشتر
آرایش یک صفحه استاتیک سرعت بارگذاری را در اولویت قرار میدهد و در نتیجه تجربه مرور بهتری را به همراه دارد. از آنجایی که محتوای این نوع سایت از پیش نوشته شده و مستقیما از سرور تحویل داده میشود، ذخیره سازی در حافظه پنهان، آسانتر است و احتمال بارگیری محتوا با تاخیر یا مشکلات UX، مانند تصاویر شکسته، کمتر است.
به طور کلی، وبسایتهای استاتیک به قدرت سرور کمتری نیاز دارند و بدون پایگاه داده یا زیرساخت سرویس گیرنده-سرور برای اجرا، طبیعتا سریعتر هستند. از آنجایی که سرعت بارگذاری صفحه بخش مهمی از روشی است که گوگل عملکرد یک وب سایت را ارزیابی میکند (و به نظر میرسد تأثیر مهم تری بر عملکرد سئو و رتبه بندی دارد) این توانایی را نباید دست کم گرفت.
۲. ایجاد سریع
وقتی به این فکر میکنید که ساخت یک وبسایت چقدر طول میکشد و زمان آن مشکل است، یک وبسایت استاتیک آسانتر میشود سریعتر زندگی کرد. وب سایت های استاتیک سریعتر ایجاد و منتشر میشوند، زیرا پیچیدگی کمتری دارند و نیازی به اتصال به پایگاههای داده محتوای سازمانیافته ندارند. اگر بر روی پلتفرم WYSIWYG ساخته شده باشد، این حتی بیشتر صادق است.
تنها چیزی که زمان پخش زنده با یک سایت ثابت را محدود میکند این است که چقدر میخواهید در طراحی هر صفحه خلاق باشید. این بدان معنا نیست که ایجاد یک جایگزین پویا یک فرآیند کند خواهد بود، اما وب سایت های استاتیک سادهتر و در نتیجه سریعتر برای استقرار هستند.
۳. پتانسیل برای افزایش امنیت
در تئوری، هک کردن صفحات وب سایت استاتیک به طور بالقوه دشوارتر است. این به این دلیل است که نقاط کمتری برای حمله به آنها وجود دارد. توضیح میدهیم:
وب سایت های استاتیک به پایگاه داده متصل نمیشوند یا از افزونهها و افزونه های خارجی استفاده نمیکنند – همه اینها میتوانند نقاط ورودی مشترک برای حملات باشند. در مقایسه، سایتهای پویا ذاتا ناامن نیستند، اما مهاجمان بالقوه از نظر تئوری خطر کمتری با یک وبسایت ثابت دارند.
میزان مرتبط بودن این موضوع کاملا به نحوه انتخاب سایت خود بستگی دارد. به عنوان مثال، یک صفحه وب یا وب سایت ایجاد شده در یک سازنده وب سایت با مجموعهای از اقدامات محافظتی محافظت میشود، خواه ثابت باشد یا پویا. از محافظت DDoS و گواهینامههای SQL گرفته تا لایههای اضافی امنیت وب سایت ارائه شده توسط TLS 1.2، نیازی به نگرانی در مورد امنیت نخواهید داشت.
معایب یک وب سایت ثابت
با توجه به مزایای یک سایت ثابت، اکنون برخی از معایب را در زیر بیان میکنیم:
۱. مقیاس پذیری محدود
یکی از بزرگترین معایب یک وب سایت ایستا فقط با طراحیهای بزرگتر و پر محتوا وارد میشود. در حالی که ساخت صدها صفحه با یک وب سایت ایستا امکان پذیر است، اما همیشه یک روند کند و طولانی خواهد بود. اگرچه این موضوع هنگام ایجاد یک وب سایت شخصی کمتر مرتبط است.
هر صفحه در یک وب سایت ثابت باید به عنوان یک موجودیت جداگانه ساخته شود. برای یک سایت با چندین صفحه، باید هر صفحه را به صورت جداگانه ایجاد کنید.
۲. مدیریت با کارایی کمتر
وب سایت های استاتیک ممکن است سریعتر ایجاد شوند، اما مدیریت آنها زمانبرتر است. ویرایشهای یک وبسایت ثابت باید صفحه به صفحه انجام شود، و از آنجایی که وبسایتها با محتوای بیشتری بارگذاری میشوند یا محتوای آن به سرعت در حال تغییر است، این امر به یک کار بسیار چالش برانگیزتر و در برخی موارد تقریبا غیرممکن تبدیل میشود.
۳. وب سایت پویا چیست؟
وبسایتهای پویا که با استفاده از زبان و فناوری سمت سرور ساخته شدهاند، این امکان را فراهم میکنند که محتوای هر صفحه براساس رفتار کاربر یا محتوای تولید شده توسط کاربر به صورت پویا یا در لحظه نمایش داده شود.
با یک وب سایت پویا، تمام داده ها و محتوای شما در یک پایگاه داده یا سیستم مدیریت محتوای پشتیبان (CMS) سازماندهی شده که به صفحات وب سایت شما متصل میشود. نحوه چیدمان و اتصال این اطلاعات به طراحی سایت شما نحوه و زمان نمایش محتوای آن در صفحه را کنترل میکند.
همه اینها به چه معناست؟ خوب، محتوای پویا به شما این امکان را می دهد که تجربه وب سایت و آنچه نمایش داده میشود را برای یک کاربر خاص سفارشی و شخصی کنید. همچنین به شما این امکان را می دهد که همزمان در بسیاری از صفحات تغییرات ایجاد کنید، زیرا تغییرات ایجاد شده در یک صفحه پویا می تواند به طور خودکار در هزاران صفحه انجام شود.
به عنوان مثال، وبسایتهای پویا به شما این امکان را میدهند که انتخاب کنید کدام اطلاعات بر اساس موقعیت مکانی کاربر برای او نمایش داده شود. همچنین میتوانید محتوا را بر اساس اقدامات فعلی یا گذشته آنها در سایت خود به کاربران ارائه دهید، که اساسا به این معنی است که هر بازدید کننده دیدگاه متفاوتی از محتوای یک صفحه میبیند. یک وبسایت چند زبانه نمونهای عالی از زمانی است که ایجاد یک وبسایت پویا ممکن است مرتبط باشد.
نمونه های دیگر از وب سایت های پویا معروف عبارتند از:
- اینستاگرام instagram : اینستاگرام به عنوان یک سایت رسانه اجتماعی، وابسته به محتوای تولید شده توسط کاربر، بر یک وب سایت پویا متکی است.
- سیانان CNN : رسانهها از وبسایتهای پویا برای بهروزرسانی محتوای خود استفاده میکنند، چه در پاسخ به اخبار فوری یا با افزایش سن داستانها.
- دیزنی پلاس disneyplus : به عنوان یک سایت پخش بزرگ، ماهیت پویای این وب سایت سرگرمی پویا اجازه میدهد تا محتوای آن بر اساس موقعیت مکانی، اشتراک و ترجیحات کاربر انتخاب و نمایش داده شود.
به طور کلی، وب سایت های پویا آنهایی هستند که محتوای سنگین و کاربر محور دارند. فرض کنید هدف اصلی وب سایت شما این است که به عنوان یک وب سایت لیست املاک و مستغلات عمل کنید. برای فهرست کردن صدها ویژگی موجود، باید صدها صفحه ایجاد کنید. به منظور بهبود عملکرد سایت شما و برآورده کردن هدف کاربر، محتوای این صفحات باید منعکس کننده در دسترس بودن زمان واقعی خواص باشد. استفاده از صفحات پویا کارآمدترین راه برای نمایش این تغییرات در سایت شما خواهد بود.
وبسایتهای رویداد، وبسایتهای تجارت الکترونیک، انجمنهای آنلاین، وبسایتهای عضویت، وبسایتهای نمونه کارها و وبلاگها برخی دیگر از وبسایتهایی هستند که از پویا بودن سود میبرند.
مزایای یک وب سایت پویا
برای بسیاری از سازندگان وب سایت، صفحات پویا تنها راه هستند و دلیل خوبی هم دارد. صفحات داینامیک دارای مزایای زیر هستند:
۱. به راحتی به روز می شود
راه اندازی یک کسب و کار و ایجاد یک نام تجاری به صورت آنلاین نیاز به محتوای به روز رسانی مداوم دارد. شما باید در جریان روندها، به روز رسانیها و تغییرات در کسب و کار خود و همچنین در صنعت خود باشید. یک وب سایت پویا موثرترین راه برای انجام این کار است.
با یک وب سایت پویا، تغییر محتوا در یک صفحه می تواند به طور خودکار در صفحات دیگر بدون نیاز به تغییر طراحی تکرار شود. این امر به ویژه در مورد سایتهایی با تعداد صفحات زیاد مرتبط است زیرا حفظ یک وب سایت را کارآمدتر میکند.
یکی از مزیتهای اصلی به روز رسانی یک وب سایت پویا این است که تعمیر و نگهداری را آسانتر و سریعتر میکند. چندین کاربر به پایگاه داده شما دسترسی خواهند داشت و به آنها امکان میدهد محتوای سایت را بدون توانایی لمس ساختار یا طراحی مدیریت کنند.
صفحات پویا همچنین امکان مقیاس پذیری را فراهم می کنند، زیرا می توانید هزاران صفحه را به سرعت و به راحتی مدیریت کنید. حتی اگر از روز اول برای یک وب سایت بزرگ برنامه ریزی نکنید، یک وب سایت پویا به شما این امکان را میدهد که در صورت لزوم رشد کنید.
۲. تجربه کاربری بهتر
یک وب سایت پویا محتوایی را ارائه میدهد که متناسب با نیازهای کاربر است. این مورد ممکن است به معنای نمایش اطلاعات در صفحه بر اساس موقعیت مکانی آنها یا تغییر محتوا برای نشان دادن علایق، قصد یا اقدامات گذشته آنها در صفحه باشد.
در هر صورت، توانایی شخصیسازی آنچه بازدیدکنندگان میبینند و با آنها تعامل دارند، تجربه کاربری بهتری ایجاد میکند. این ظرفیت شخصیسازی همچنین احتمال بازگشت آنها به سایت شما یا انجام اقدامات بیشتر در مورد آن را افزایش داده و پتانسیل تبدیل را افزایش میدهد.
۳. عملکرد بیشتر
وب سایت های استاتیک میتوانند تعاملی باشند، اما وقتی صحبت از عملکرد به میان میآید، صفحات پویا قطعا پیشرو هستند. صفحات پویا کارایی بی حد و حصری دارند، تنها با پیچیدگی منطق و زبان مورد نیاز برای ساخت آنها و دستورالعمل های مورد نیاز برای ارائه محتوا محدود می شود.
نتفلیکس ( www.netflix.com ) تنها یک نمونه از یک وب سایت پویا بسیار بزرگ، پیچیده و در عین حال پیچیده است، هم از نظر عملکرد و هم از نظر تجربه کاربری. میتواند حجم عظیمی از محتوا را بر اساس موقعیت مکانی و اعتبار ورود به سیستم به کاربران ارائه دهد و میتواند توصیههای تماشا را بر اساس سابقه مشاهده گذشته ارائه دهد.
معایب یک وب سایت پویا
۱. برای ایجاد نیاز به منابع بیشتری است
به دلیل مراحل اضافی مورد نیاز برای سازماندهی و اتصال پایگاه داده شما به صفحات مناسب، راهاندازی یک وب سایت پویا می تواند پیچیده تر باشد. زمان بیشتری برای پخش زنده نیاز دارد و همچنین میتواند هزینه بیشتری داشته باشد.
۲. مسائل مربوط به عملکرد
وب سایت های پویا نسبت به وب سایت های ایستا دستورالعمل های بیشتری برای پردازش دارند. آنها همچنین به یک پایگاه داده یا مجموعه محتوا متصل هستند و به طور مداوم اطلاعات را از آن استخراج می کنند تا آن را نمایش دهند – که پردازش و اجرا به زمان نیاز دارد که میتواند بر عملکرد یک سایت تأثیر بگذارد، اگرچه بسیاری از ابزارهای ایجاد وب سایت از این موضوع آگاه هستند و وظیفه خود را اولویت بندی عملکرد در همه صفحات قرار میدهند.
یک رویکرد ترکیبی: ترکیب وب سایت های استاتیک و پویا
واقعیت این است که بسیاری از وبسایتها پیچیده هستند و همیشه بیشتر میشوند. ما تقاضای فزایندهای برای عملکردهای بیشتر از وبسایتها داریم، اما در عین حال به آنها برای عملکرد خوب و بارگذاری سریع نیاز داریم. در نتیجه، بسیاری از سازندگان وب سایت یک رویکرد ترکیبی برای توسعه یک وب سایت دارند. بحث پیرامون ساخت وب سایت، در این مورد، لزوما ایستا در مقابل پویا نیست، بلکه چه زمانی باید وب سایت های استاتیک را پیاده سازی کرد و چه زمانی باید از صفحات پویا استفاده کرد، همه در یک وب سایت.
بیایید نگاهی به ایجاد یک وب سایت ترکیبی داشته باشیم:
۱. یک وب سایت ترکیبی در حال فعالیت
ممکن است شما با یک وب سایت ثابت شروع کرده باشید، اما با توجه به نیاز به عملکرد بیشتر (یا فقط یک وب سایت بزرگتر و متمرکز بر محتوا)، ممکن است مزایای استفاده از صفحات پویا را مشاهده کنید. با یک مدل هیبریدی، سایتی خواهید داشت که به صورت پویا و خودکار به نیازهای کاربران شما پاسخ میدهد.
بیایید دوباره به وب سایت املاک و مستغلات خود بازگردیم. تصور کنید صاحب ملکی هستید که تعداد کمی آپارتمان برای اجاره در دو شهر دارید. شما موجودی زیادی برای شروع ندارید، به این معنی که وب سایت شما عمدتا یک وب سایت آموزنده و با برخی فراخوانهای اولیه خواهد بود.
صفحات سایت شما شامل:
یک صفحه درباره شرکت شما و آنچه ارائه میدهید را توضیح میدهد.
یک یا دو صفحه مکان، با جزئیات شهرهایی که در آنها آپارتمان دارید.
تعداد انگشت شماری از صفحات فرود برای املاک واقعی، که در آن افراد میتوانند در مورد هر آپارتمان اطلاعات کسب کنند و مستقیما برای رزرو با شما تماس بگیرند.
هیچ یک از این صفحات به عملکرد گسترده یا تغییرات در زمان واقعی در اطلاعات یا محتوا نیاز ندارند. در این سناریو، یک وب سایت استاتیک عالی کار خواهد کرد.
اما با گذشت زمان، سبد کسب و کار و املاک شما رشد می کند. اکنون به جای تعداد انگشت شماری ملک در دو شهر، تقریبا ۱۰۰ آپارتمان برای اجاره در شش یا هفت مکان دارید. اکنون میخواهید یک وبسایت با صفحات پویا داشته باشید که بتواند از نظر تعداد آپارتمانهایی که نمایش میدهید و با قابلیت بهروزرسانی اطلاعات برای کاربران مختلف، کارهای بیشتری انجام دهد.
در این مثال، شما باید سایت خود را برای به روز رسانی آپارتمانهای ویژه مطابق با آپارتمان های موجود در زمان دقیقی که کاربر به دنبال آن است، به روز کند. همچنین باید نتایج را بر اساس پارامترهای تعیین شده توسط درخواست جستجوی کاربر در وب سایت نمایش دهد. در حالت ایدهآل، کاربری که به مدت سه ماه در سایت شما برای یک آپارتمان یک خوابه در تهران جستجو میکند، نتایجی نشان داده میشود که دقیقا با درخواست آنها مطابقت دارد.
اینجاست که صفحات پویا شما وارد میشوند. با یک وبسایت پویا، میتوان صفحات جدیدی اضافه کرد تا با موجودی جدید شما همگام شود و با اضافه شدن پارامترهای جستجوی اضافی، محتوای بهروزرسانی شود.
بسته به معیارهای جستجوی خود، شما پتانسیل صدها صفحه ایجاد شده به صورت پویا را خواهید داشت که همه آنها به طور خودکار توسط کاربر ایجاد میشوند. به نوبه خود، کاربر محتوایی را که به طور خاص میخواهد دریافت میکند و این کار را برای او آسانتر میکند.
وب سایت های استاتیک در مقابل پویا به چه معناست؟
در زمینه ایجاد وب سایت، استاتیک به معنای چیزی است که تغییر نمیکند، در حالی که پویا چیزی را نشان میدهد که تغییر میکند. یک صفحه وب ایستا از نظر محتوایی که نمایش میدهد یکسان یا ثابت میماند. یک صفحه وب پویا برعکس است، محتوای آن با توجه به موقعیت مکانی کاربر یا بر اساس اقداماتی که کاربر قبلا در صفحه انجام داده است تغییر می کند.
سه نمونه از وب سایت های استاتیک چیست؟
- وب سایتهای شخصی: وب سایتهای شخصی معمولا وب سایتهای ثابتی هستند که برای نمایش نمونه کارها، مهارتها یا تجربه یک فرد استفاده می شوند. آنها اغلب از چند صفحه متن و تصویر تشکیل شده اند و معمولاً به ندرت به روز می شوند.
- وب سایتهای بروشور: وب سایتهای بروشور وب سایتهای ثابتی هستند که برای تبلیغ یک شرکت، محصول یا خدمات استفاده می شوند. آنها معمولا از چند صفحه متن و تصویر تشکیل شدهاند و به گونهای طراحی شدهاند که دید کلی از پیشنهادات شرکت را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند.
- صفحات فرود: صفحات فرود، وب سایت های ثابتی هستند که برای دستیابی به یک هدف خاص مانند تولید سرنخ یا افزایش فروش طراحی شده اند. آنها معمولا از یک صفحه متن و تصویر تشکیل شدهاند و به گونهای طراحی شده اند که بسیار متقاعد کننده باشند.
چگونه متوجه می شوید که یک وب سایت ثابت است یا پویا؟
چند راه برای تشخیص استاتیک یا پویا بودن یک وب سایت وجود دارد:
ساختار URL
سایتهای ایستا معمولا دارای یک ساختار URL ساده هستند، مانند example.com/about یا example.com/products. از سوی دیگر، وبسایتهای پویا اغلب ساختارهای URL پیچیدهتری دارند که شامل پارامترهایی مانند example.com/products?category=shoes است.
- تعامل: وب سایت های استاتیک تعاملی نیستند، به این معنی که کاربران نمیتوانند با محتوای صفحه تعامل داشته باشند. از طرف دیگر، وب سایتهای پویا میتوانند تعاملی باشند، به این معنی که کاربران میتوانند با محتوای موجود در صفحه تعامل داشته باشند، مانند ارسال فرمها یا کلیک کردن بر روی پیوندها.
- به روز رسانی محتوا: وب سایت های استاتیک معمولا به ندرت به روز میشوند، در حالی که وب سایتهای پویا بیشتر به روز میشوند. این به این دلیل است که محتوای یک وب سایت استاتیک از قبل تولید شده است، در حالی که محتوای یک وب سایت پویا بر اساس تقاضا تولید می شود.
وب سایت ایستا یا پویا کدام بهتر است؟
بهترین نوع وب سایت برای نیازهای شما به نیازهای خاص شما بستگی دارد. وب سایتهای ثابت گزینه خوبی برای وب سایتهایی هستند که محتوای ساده دارند و نیازی به به روز رسانی مکرر ندارند. وب سایتهای پویا گزینه خوبی برای وب سایتهایی هستند که محتوای پیچیدهای دارند که باید مرتبا به روز شوند یا نیاز به تعامل با کاربران دارند.
منابع:
https://www.wix.com/blog/static-vs-dynamic-website
https://milkandtweed.com/blog/static-vs-dynamic-websites/
https://mailchimp.com/resources/static-vs-dynamic-websites/
https://www.hughesandco.ca/blog/the-difference-between-dynamic-and-static-websites