امروزه هیچ بهانهای برای نداشتن وب سایت وجود ندارد، به خصوص با هوش مصنوعی (AI) که فرآیند طراحی وب را متحول کرده است. چیزی که قبلا ساعتهای بیشماری برای ایجاد نیاز داشت، اکنون میتواند در چند دقیقه انجام شود. بیایید در این مطلب از سئوتبریز نحوه طراحی سایت با هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ را با هم کمی بررسی کنیم.
از تصور طرحبندی تا نوشتن تمام نسخههای وب، هوش مصنوعی یک راهحل سریع ولی مبتدی را برای ایجاد یک وبسایت از ابتدا نوید میدهد. گفتنی است، وقتی یاد میگیرید که چگونه یک وب سایت با هوش مصنوعی طراحی کنید، باید به خاطر داشته باشید که هیچ دو راه حل هوش مصنوعی دقیقا مشابه نیستند. شما میخواهید دقت لازم را انجام دهید و از ابزارهایی که در اختیار دارید عاقلانه استفاده کنید.
روش های مختلف استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب
بر اساس گزارش Hubspot که اخیرا ارایه شده، ٪۹۳ درصد از طراحان وب گزارش دادهاند که از هوش مصنوعی استفاده کردهاند و نیمی از آنها به طور خاص از آن برای طراحی وب سایت خود استفاده میکنند. و اما مزایای آن؟
- طراحی و کدنویسی کل صفحات وب: ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند در عرض چند دقیقه نمونههای اولیه تولید کنند، بدون اینکه روزها یا هفتهها برای قالببندی و کدگذاری طرحهای جدید به صورت دستی طول بکشد. برای توسعه دهندگان وب باتجربه تر، هوش مصنوعی میتواند این فرآیند را با تولید نمونه کد ساده کند.
- تولید محتوای سایت: شاید یکی از خستهکنندهترین مراحل ایجاد یک وب سایت، پر کردن صفحات خود با متن، تصاویر و سایر رسانههای جذاب باشد. بیش از نیمی (۵۸٪) از طراحان در نظرسنجی Hubspot تأیید کردند که به همین دلیل از هوش مصنوعی استفاده میکنند و در زمان و هزینه آنها صرفه جویی شده است.
- القای بهترین شیوهها در سطح متخصص: بهترین سازندگان وب سایت هوش مصنوعی مجهز به آخرین فناوری و دادهها در مورد روند طراحی وب هستند.
- استراتژیهای طراحی جدید را آزمایش کنید: برای طراحان وب حرفهایتر، هوش مصنوعی زمانی میتواند مفید باشد که به دنبال تکرار نکردن ایدههای خود و یافتن الهامات جدید باشید. علاوه بر این، همانطور که 43 درصد از طراحان در مطالعه Hubspot گزارش دادند، میتوانید از هوش مصنوعی برای ردیابی عملکرد و بهبود کیفیت خود استفاده کنید.
اطلاعات ضروری را جمع آوری کنید
اغلب، کیفیت خروجی هوش مصنوعی به کیفیت اطلاعاتی که وارد میکنید بستگی دارد. یک پرونده کامل از اطلاعات در مورد برند شما میتواند راه حلهای هوش مصنوعی را در جهت درست راهنمایی کند. اگر یک راهنمای کامل در دست ندارید، باید جزئیات اساسی زیر را برای مثال در نظر بگیرید:
- هدف سایت شما
- مخاطب مورد نظر شما
- محصولات یا خدماتی که قصد فروش آنها را دارید
- آنچه شما را در بازار متمایز می کند
- ایده ای از شخصیت یا ارزش های برند شما
چرا این نکات در طراحی سایت با هوش مصنوعی مهم است؟ فرض کنید میخواهید یک سایت تجارت الکترونیک بسازید که چراغهای صنعتی را بفروشد. در نگاه خریداران متنوع که به دنبال چراغهای معمولی برای پروژههای شخصی هستند، در مقابل مشتریان شرکتی که از چراغهای شما برای پروژههای حرفهای استفاده میکنند، سایت شما متفاوت به نظر میرسد. برای محدود کردن میزان رفت و برگشت در فرآیند طراحی وب، باید تصمیم بگیرید که کدام مخاطبها برای برند شما اهمیت بیشتری دارد و در اولویت هستند؟
یک سازنده وب سایت هوش مصنوعی انتخاب کنید
در طراحی سایت با هوش مصنوعی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از پلتفرمهای همه کاره گرفته تا اپلیکیشنهای تک وظیفهای. اگر به دنبال حفظ کنترل هر چه بیشتر بر روی فرآیند هستید، می توانید از ترکیبی از ابزارها (مانند MidJourney، ChatGPT و DALL·E3 ) برای کمک در مراحل مختلف استفاده کنید.
مطمئن شوید که گزینه های زیر را به خوبی بررسی کردهاید:
- ویژگیهای ضروری شما: برنامه بازی شما برای سایت شما چیست؟ آیا باید برنامهریزی آنلاین را فعال کنید؟ آیا به راهحل پرداخت آنلاین کارت اعتباری نیاز دارید؟ در مورد صفحات دروازه پرداخت یا سایر عملکردهای تخصصی چطور؟ بررسی کنید که راه حل شما میتواند با کسب و کار شما سازگار باشد یا نه؟
- قابلیتهای داخلی شما: آیا طراحان و مهندسان داخلی دارید که بتوانند با کد کار کنند؟ یا، آیا شما یک «مدیر انفرادی» هستید که میخواهید روی فروش تمرکز کنید و به یک راهحل غیرفعالتر نیاز دارید؟
- بودجه شما: آیا قیمت گذاری ساده و در حد بودجه شماست؟ برخی از سازندگان وب سایت هوش مصنوعی رایگان هستند، در حالی که برخی دیگر خدمات ممتاز را برای اشتراک ارائه میدهند. برخی دیگر برای هر طرح یک بار هزینه میگیرند. به یاد داشته باشید که هم در مورد نیازهای فعلی و هم به نیازهای آینده خود فکر کنید و مراقب هرگونه هزینه پنهان باشید.
- گزینههای سفارشی سازی: آیا میتوانید چیزهایی را تغییر دهید تا سایت خود درست به نظر برسد؟ چه انعطافی نسبت به برندسازی صفحات وب خود دارید؟
- گزینههای یکپارچهسازی: آیا راهحل شما به خوبی با ابزارهای دیگری که استفاده میکنید، مانند رسانههای اجتماعی یا پلتفرمهای بازاریابی ایمیلی، هماهنگ است؟ بررسی کنید که کدام ابزار در سازنده وب سایت شما تعبیه شده است و همچنین چه ادغامهایی به راحتی در دسترس هستند.
- بلوغ هوش مصنوعی: در حالی که هوش مصنوعی در دوران اوج خود است، اما در دنیای فناوری کاملا جدید نیست. برخی از شرکت ها مدت طولانی تری نسبت به سایرین در آن کار کردهاند. برای مثال، سئوتبریز از چند سال پیش در خط مقدم هوش مصنوعی در ایران قرار داشته است. سئوتبریز میتواند از سالها دانش طراحی داخلی برای اطلاعرسانی به طرحهای هوش مصنوعی خود استفاده کند و از راهحلهای برش کوکی یا ابزارهای ضعیف اجتناب کند.
در صورت نیاز چندین برنامه هوش مصنوعی را با هم ترکیب و مطابقت دهید. وقتی نوبت به مرحله طراحی سایت می رسد، ابزارهای هوش مصنوعی مانند DALL·E یا Midjourney می توانند به شما در تجسم ایده هایتان کمک کنند.
به یاد داشته باشید هنگام طراحی سایت با هوش مصنوعی چند جزئیات اصلی در مورد سایت خود در توضیحاتتان حتما ارائه دهید، مانند هدف سایت و پیام اصلی که میخواهید منتقل کنید. شما میتوانید با توصیف موارد دلخواه خود به نتایج بهتری دست یابید:
- سبک بصری (مدرن، مینیمال، وینتیج و…)
- طرح رنگ (تک رنگ، طرح های رنگی پاستلی و…)
- ترجیحات چیدمان (نامتقارن، روی صفحه و…)
- تصاویر یا نمادها (تصاویر محصول، عکسهای سبک زندگی، سبد خرید و…)
- حالت یا لحن (آرامش بخش، شرکتی و…)
- تجربه کاربر (موبایل پسند، متمرکز بر تعامل کاربر و…)
- منابع الهامبخش (از برندها یا طرحهای خاصی برای مدلسازی نام ببرید، اما مراقب نقض تصادفی حق تالیف هم باشید!)
نکته مهم در طراحی سایت با هوش مصنوعی
خروجیهای طراحی سایت با هوش مصنوعی معمولا حاوی ابهاماتی بیمعنی هستند، بنابراین احتمالا باید قبل از پیادهسازی تصویر در سایت خود، تصویر را با استفاده از ویرایشگر عکس مانند فتوشاپ کمی تغییر دهید.
نام تجاری خود را هم با هوش مصنوعی اصلاح کنید
هر وبسایتی که توجه شما را به خود جلب میکند حتما شامل تصاویر و عناصری است که نه تنها خوب به نظر میرسند بلکه برند را نیز به خوبی منعکس میکنند. چندین زمینه وجود دارد که هوش مصنوعی میتواند در آنها به شما در طراحی سایت با هوش مصنوعی کمک کند:
- نام کسب و کار: اگر نام تجاری شما هنوز بر سر زبان ها نیست، از مولد نام تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای ایده گرفتن نامهای به یاد ماندنی استفاده کنید. به سادگی کلماتی را وارد کنید که با ارزشها و نوع کسب و کار شما مرتبط هستند، مانند “دکور با گل برای عروسی” برای ایجاد لیستی از ایدهها.
- لوگو: لوگوی شما نماینده کوچک و در عین حال قدرتمندی از برند شماست. اگر لوگو ندارید، یا اگر به دنبال به روز کردن لوگوی موجود خود هستید، میتوانید هوش مصنوعی را امتحان کنید و این راهنما را در مورد نحوه ساخت آرم هوش مصنوعی دنبال کنید. از شما چند سوال در مورد نوع کسب و کارتان، فضایی که به دنبال آن هستید و متنی که میخواهید در لوگوی خود بگنجانید پرسیده میشود. اگر میخواهید یکی از آنها را در لوگوی خود بگنجانید، سازنده لوگو حتی برچسبهایی را پیشنهاد میکند. سپس، سازنده گزینههای مختلف لوگو را در اختیار شما قرار میدهد تا در سایت خود امتحان کنید.
- انتخاب رنگ: اگر نمیتوانید پالت رنگ مناسبی برای برند خود را انتخاب کنید، ابزارهایی مانند Khroma میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. Kroma از هوش مصنوعی برای یادگیری رنگهایی که دوست دارید استفاده میکند. شما هوش مصنوعی را با انتخاب رنگهایی که ترجیح میدهید آموزش میدهید و آن هم پالتها را بر اساس انتخابهای شما تولید میکند.
صفحات سایت را با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی پر کنید
طراحی و چیدمان سایت شما مانند دیوارهای خالی یک خانه است. هنگامی که آنها را در اختیار گرفتید، زمان آن فرا رسیده است که به طور کامل در سایت خود با محتوایی که نام تجاری و پیشنهادات آن را به نمایش میگذارد، سکونت کنید.
محتوای باکیفیت بازدیدکنندگان را ترغیب میکند تا عمیقتر با سایت شما ارتباط برقرار کنند و انتظارات مشتری را دقیقا برآورده میکند. میتوانید از هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به توسعه متن، تصاویر و حتی ویدیو استفاده کنید و ارائه ترکیبی غنی از اطلاعات در قالبهای مختلف را آسانتر از همیشه کنید.
- متون وب سایت را ایجاد و حتی غنیتر کنید: مولدهای متن هوش مصنوعی می توانند به تولید متن در سایت شما کمک کنند، از توضیحات قوی محصول گرفته تا مطالب صفحه اصلی جذاب.
- دارایی های بصری برای سایت خود ایجاد کنید: چه به یک تصویر سفارشی برای بنر صفحه اصلی خود نیاز داشته باشید یا به تصاویر مختلف برای صفحات محصول خود، تولیدکنندگان تصویر هوش مصنوعی میتوانند به پر کردن این خلاها کمک کنند.
- ساخت، بهبود و استفاده مجدد از ویدیو: ویدیو آخرین مرز برای تولید محتوای هوش مصنوعی است و تعداد انگشت شماری از ابزارها اکنون به شما امکان میدهند که صدا و حرکت را تنها با یک کلیک ماوس تولید کنید. به عنوان مثال، Runway ابزارهایی را برای ایجاد ویدیو بر اساس پیام های متنی ارائه میدهد. Visla ویدیوها را با استفاده از تصاویر گرافیکی و فیلمهای استوک تولید میکند و همچنین میتواند ارسالهای خود را به قطعههای کوتاه و تعاملی تبدیل کند.
سایت خود را برای سئو با استفاده از هوش مصنوعی بهینه کنید
با توجه به اینکه چگونه ۳۵ درصد از کاربران اینترنت ایالات متحده از طریق موتورهای جستجو به برندهای جدید دست مییابند، بهتر است هنگام طراحی سایت با هوش مصنوعی از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) غافل نشوید. عوامل زیاد فنی و سئو داخلی وجود دارند که باید به خاطر داشته باشید، مانند:
- پیاده سازی کلمات کلیدی به صورت استراتژیک و طبیعی در سراسر محتوای خود
- ارائه محتوای کامل و دقیق در تمام صفحات شما
- تطبیق هدف جستجو با محتوای شما
- اطمینان از اینکه هر صفحه سایت قابل خزیدن است و شامل مواردی مانند متن جایگزین، تگهای عنوان و توضیحات متا است.
- اطمینان از اجرای روان سایت شما (یعنی سریع بارگیری می شود، تجربه کاربری خوبی ارائه میدهد و…)
بهترین ابزارهای سئو مبتنی بر هوش مصنوعی، دادههای کلیدواژه را با بهترین شیوههای سئو ترکیب میکنند تا به بهبود رتبه سایت شما کمک کنند.
طراحی سایت با هوش مصنوعی دستیار SEO به صفحات سایت شما برای سئو در طول تولید محتوایتان امتیاز میدهد و توصیههای پویایی ارائه میکند. در همین حال، هوش مصنوعی میتواند تگهای عنوان و توضیحات متا بهینهشده برای سئو را برای هر یک از صفحات سایت، به شما پیشنهاد دهد.
منابع:
https://www.wix.com/blog/how-to-design-a-website-with-ai
https://zapier.com/blog/best-ai-website-builder/
https://www.forbes.com/advisor/in/business/software/how-to-use-ai-for-website-building/