عناوین مطلب
روش های بهبود عملکرد جستجوی سایت یا همان سرچ باکس

روش های بهبود عملکرد جستجوی سایت یا همان سرچ باکس

حتما تا به حال بارها و بارها از عملکرد جستجوی داخلی سایت‌ها استفاده کرده‌اید، به نتایج دقت کنید که آیا بلافاصله آنچه به دنبالش بوده اید را یافته‌اید یا خیر؟ حتی برخی از بهترین سایت‌ها هم ممکن است نتایجی کاملا ناکافی یا گیج‌کننده ارائه دهند.

چه کسی دلش می‌خواهد شش صفحه از نتایج را فقط برای یافتن یک صفحه یا محصول خاص جستجو کند؟ روش‌های بهبود عملکرد جستجوی سایت هنگام طراحی، به شما این امکان را می‌دهد که به کاربر خود احساس خوشایندی از وبگردی هدیه دهد و نرخ پرش کمتر و ماندگاری در صفحه شما بیشتر شود.

نکته مهم اینجاست که گمان نکنید، سرچ‌های طولانی و گیج کننده، باعث افزایش ماندگاری کاربرتان می‌شود، برعکس! در همان یک یا دو کلیک اول که کاربر شما به نتیجه مدنظرش نرسد، فورا صفحه شما را به قصد رفتن به سایت رقبایتان، خواهد بست و این یعنی فاجعه در طراحی سایت شما رخ داده است!

پس با دقت این مطلب از شرکت طراحی سایت سئوتبریز را خوانده و به کار ببندید تا این مشکل به طور کامل رفع شود.

اگر جستجوی وب سایت شما به دلیل گیج کردن بازدیدکنندگان، عدم ارائه نتایج خاص، یا برآورده نکردن انتظارات، ایراداتی به آن وارد است، بهبود هرچه سریع‌تر آن به نفع شما خواهد بود.

به خواندن این مطلب با دقت ادامه دهید تا دریابید که چگونه می‌توانید نتایج بهتری را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید و چگونه جستجوهای بیشتر سایت را به خرید یا سرنخ تبدیل نمایید؟

تاریخچه موتور جستجو

در سال ۱۹۹۳ اولین موتور جستجو توسط تیم برنرز، مخترع وب ساخته شد. او توانست با استفاده از لینک‌های متنی، بستری برای کاربران درست کند که بتوانند به اطلاعات دلخواه دست پیدا کنند. نام این موتور جستجو Archie بود که پس از استفاده کاربران از این فضا، موتور جستجو دیگری در سال ۱۹۹۴ ساخته شد. موتور جستجو Web Crawler امکانات بیشتری داشت و کاربران ارتباط بهتری با آن برقرار می‌کردند. در این موتور جستجو کاربران با کلمات کلیدی تعریف شده می‌توانستند به صفحات بیشتری دسترسی داشته باشند. بعد از این در سال‌های ۱۹۹۶ موتور جستجو AltaVista ساخته شد که فرق چندانی با قبلی نداشت.

اما در سال ۱۹۹۸ بود که یکی از معروف‌ترین موتورهای جستجو در جهان یعنی گوگل تاسیس شد. در این موتور جستجو امکانات بیشتری برای کاربران طراحی شده بود. هم‌چنین گوگل سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به دیگر موتورهای جستجو داشت.

چرا بهبود عملکرد جستجوی سایت اینقدر مهم است؟

آگوست گذشته، مجله Smashing تحقیقات خود را در مورد وضعیت فعلی جستجوی سایت تجارت الکترونیک منتشر کرد و نتایج بسیار تکان دهنده بود. در اینجا فقط نمونه ای از آنچه آنها پس از بررسی ۵۰ وب سایت تجارت الکترونیک برتر در ایالات متحده یافتند، آورده شده است:

  • ۱۶ درصد از سایت‌ها از جستجو بر اساس نام محصول یا شماره مدل پشتیبانی نمی‌کنند
  • ۷۰٪ از کاربران خواسته‌اند تا بر اساس نوع دقیق محصول یا نامی که وب سایت استفاده می‌‌کند جستجو کنند (مثلا “سشوار خشک کن” نتایج را برای سشوار نشان نمی‌دهد)
  • فقط ۴۰ درصد از وب سایت‌ها جستجوی وجهی داشتند (که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد نتایج را بر اساس معیارهایی مانند اندازه، رنگ و… فیلتر کنند)

سرمایه‌گذاری نکردن روی عملکردهای اصلی جستجوی سایت مانند موارد بالا، می‌تواند مشتریان را از شما دور کند. برای مثال، بازدیدکنندگانی که بر اساس شماره مدل جستجو می‌کنند، به دنبال یک محصول خاص هستند و احتمالا آماده خریدهم هستند. اگر نتایجی واضح را برای آنها نشان ندهید، آنها تصور می‌کنند که شما آن محصول را تامین نمی‌کنید. در مورد خدمات هم روند به همین شکل است!

اگر شخصی عبارت «قیمت‌گذاری» را در سایت شما جستجو می‌کند، باید بتوانید صفحه کاملی از قیمت‌گذاری محصولات و خدماتتان را به عنوان اولین نتیجه ارائه دهید. اگر سوال کاربر مختص صنعت شما است و تمام صفحات سایت شما به آن مربوط می‌شود، جستجوگران باید بتوانند نتایج را فیلتر کرده یا به راحتی پرس و جو خود را بازسازی کنند تا دقیق‌تر باشد.

روش های بهبود عملکرد جستجوی سایت یا همان سرچ باکس

دو معیار برای عملکرد جستجو: دقت و یادآوری

  • دقت درصدی از نتایج جستجوی بازیابی شده مرتبط است.
  • یادآوری درصدی از تمام نتایج مرتبط است که سیستم جستجو در واقع بازیابی می کند.

تصور کنید که در یک وب سایت دستور پخت و آشپزی، ما ۱۰۰۰ دستور غذا داریم که ۳۰۰ مورد آن برای غذاهای هندی است. فرض کنید وقتی غذاهای هندی را جستجو می‌کنیم، ۵۰۰ نتیجه در صفحه نتایج جستجو می‌گیریم. از این ۵۰۰ نتیجه جستجو، تنها ۱۰۰ مورد از آنها در واقع غذاهای هندی هستند.۴۰۰ باقیمانده در واقع دستور العمل‌های غیر هندی هستند که به جستجوی ما مرتبط نیستند. یعنی دقت ۱۰۰/۵۰۰ یا ۲۰ درصد است. این فراخوان ۱۰۰/۳۰۰ یا ۳۳٪ خواهد بود، زیرا موتور جستجو فقط ۱۰۰ دستور غذای هندی از ۳۰۰ دستور غذای موجود در سایت را پیدا کرده است، به این معنی که 200 دستور غذای هندی اصلا در صفحه نتایج جستجوی ما نشان داده نمی‌شوند.

یک موتور جستجوی عالی در مجموع تنها ۳۰۰ نتیجه را به ما می‌دهد که مطابق با ۳۰۰ دستور غذای هندی موجود در سایت است، بنابراین دقت و یادآوری آن ۳۰۰/۳۰۰ یا ۱۰۰ درصد است. با این حال، در دنیای واقعی، به ندرت اتفاق می‌افتد. تکنیک‌های مختلفی که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم، دقت را با یادآوری عوض می‌کنند، یا برعکس، بنابراین درک تفاوت مفهومی مهم است.

یکی از بینش‌های بزرگ تیم اصلی Google این بود که دقت برای بیشتر جستجوهای وب مهم‌تر از یادآوری است: اطلاعات زیادی در اینترنت موجود است که هیچ‌کس حتی نمی‌خواهد همه نتایج مرتبط را ببیند. برای جستجوی گسترده وب، تمرکز بر دقت بالا بسیار مهمتر است: مطمئن شوید که تمام ۱۰ بازدید برتر تا حد ممکن به مشکل فعلی کاربر مرتبط هستند.

در مقابل، برای جستجوهای داخلی در یک وب سایت یا اینترانت، یادآوری می‌تواند بسیار مهم باشد. به عنوان مثال، در یک سایت تجارت الکترونیک، اگر جستجوی یک محصول مرتبط را از دست بدهد، مشتری فرض می‌کند که سایت آن را پشتیبانی نکرده و برای خرید آن به جای دیگری می‌رود.

چند تکنیک کاربردی برای بهبود عملکرد جستجوی سایت

بیایید به چند روش بپردازیم که بتوانید بهبود عملکرد جستجوی سایت را برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنید:

۱. نوار جستجو را در قسمت جلو و وسط صفحه قرار دهید

اگر می‌خواهید یک قابلیت جستجوی سایت داشته باشید، مطمئن شوید که بازدیدکنندگان شما می‌توانند آن را پیدا کنند. در حالت ایده آل، این بدان معناست که آن را در هدر، بالا یا کنار پیمایش خود، یا به عنوان یک عنصر جداگانه (بزرگ) درست در زیر عنوان، بچسبانید.

بخش سمت راست بالای صفحه هم‌چنان جایی است که کاربران بیشترین انتظار مشاهده نوار جستجو را دارند. بنابراین بهترین جا برای قراردادن سرچ، هنگام طراحی سایت ، بخش بالایی آن است.حالت ایده ال این است که طراحی نوار جستجو به گونه ای باشد که با طرح کلی سایت همخوانی داشته و متناسب باشد و به هم‌چنین گونه ای طراحی شود که وقتی کاربر به آن نیاز دارد کمی برجسته‌تر از اِلِمان های دیگر سایت دیده شود.

هرچه محتوای بیشتری در سایت داشته باشد، طراحی نوار جستجوی سایت را باید به گون‌ای انجام دهید که برجسته‌تر از عناصر دیگر دیده شود. بخصوص اگر جستجو در سایت یکی از عناصر حیاتی برای شما محسوب می‌شود (مانند وب سایت‌های فروشگاهی) باید کاری کنید که تضاد کافی بین رنگ های پس زمینه و عناصر اطراف با نوار یا دکمه جستجو وجود داشته باشد.

سوالتان هنگام طراحی سایت برای بهبود عملکرد جستجوی سایت این باشد که: چقدر طول می‌کشد تا کادر جستجو را در صفحه اصلی فعلی سایت ما پیدا شود؟

چشمان شما ممکن است به طور طبیعی به گوشه‌های بالایی برود، اما ترکیب چندین پیوند، منوی بالای صفحه و گرافیک‌های با کنتراست بالا، گاهی یافتن کادر جستجوی سفید کوچک را بسیار دشوار می‌کند.

حتی بدتر هم ممکن است، برای مثال کاربری درباره سایت معروفی می گفت: “اولین باری که سعی کردم روی نوار جستجو کلیک کنم، روی ناحیه سیاه کناری آن اشتباها کلیک کردم و به جای آن به صفحه فرود دیگری رفتم. بار دوم، روی کادر خاکستری «30% تخفیف» رفتم و به صورت خودکار به یک تبلیغ بزرگتر تبدیل شد.”

-اگر جستجوی سایت نداشته باشم چه می شود؟

-این انتخاب شماست!

برخی از سایت ‌ها به آن نیاز ندارند، به خصوص سایت‌های کوچک با محتوای محدود. با این حال، اگر قابلیت جستجو را ارائه نمی‌دهید، باید تمام تلاش خود را برای جبران آن انجام دهید. این به معنای ایجاد پایگاه‌های دانش، صفحات فرود مناسب، ارائه لیست صحیحی از منابع، صفحات دسته بندی و… است. بازدیدکنندگان شما ممکن است هم‌چنان بخواهند چیزی واقعا خاص را بیابند و این مسئولیت شماست که آنها را به سمت آن مورد خاص، راهنمایی کنید!

برای مثال این که سایت ارائه‌دهنده نرم‌افزار تجارت الکترونیک Bigcommerce قسمت جستجو در سایتش ندارد، بسیار طعنه‌آمیز است، اما آنها دارای بخش منابع بسیار چشم‌گیری هستند که پر از راهنماها، کتاب‌ها و مقاله‌ها هستند که همه به روشی کاربرپسند مرتب شده‌اند.

با این اوصاف، اگر سایت شما تعداد مطالبش از ۲۰ مقاله گذشته است، زمان آن رسیده که ایجاد نوار جستجو و بهبود عملکرد جستجوی سایت را شروع کنید.

روش های بهبود عملکرد جستجوی سایت یا همان سرچ باکس

۲. اندازه مناسبی برای نوار جستجو در نظر بگیرید

کوچک بودن نوار جستجو یکی از متداول ترین اشتباهاتی است که هنگام طراحی سایت انجام می‌گیرد.در این موارد زمانی که کاربر عبارات طولانی را جستجو می‌کند تنها بخشی از عبارتی که تایپ کرده است را می‌تواند مشاهده کند که این موضوع آسیب زیادی به تجربه کاربری (UX) وب سایت می‌زند. در حقیقت زمانی که نوار جستجو دارای محدودیت برای نمایش کارکترها و عبارات بلند باشد، کاربران مجبور می‌شوند عبارات کوتاه و ناقصی را جستجو کنند که اصلا برایشان خوشایند نخواهد بود.

بهترین اندازه برای طراحی نوار جستجوی سایت در نظر گرفتن نمایش ۲۷ کارکتر در آن است. این میزان کارکتر برای حدود ۹۰% از عبارات مورد جستجو کفایت می‌کند!

۳. مشخص کنید کاربران چه چیزهایی را می توانند جستجو کنند

یکی از کارهای خوب در برخی طراحی سایت‌ها این است یک نمونه از عبارات قابل جستجو درون نوار جستجوی سایت خود قرار می‌دهند تا به کاربران نشان دهید چه نوع عباراتی را می‌توانند جستجو کنند. در HTML5 امکانی وجود دارد که براحتی می‌توانید درون یک Input Field متن ثابتی را قرار دهید. اگر کاربران سایت شما این امکان را دارند که موضوعات مختلفی را جستجو کنند می‌توانید از چندین نمونه استفاده کنید فقط توجه نمایید که این نمونه‌های زیاد نباشد تا کاربر را دچار سردرگمی نکند.

یک نمونه خوب، نوار منوی وب سایت IMDb است که از بزرگترین وب سایت های معرفی فیلم و سریال و آثار هنری به حساب می‌آید.

۴. عبارت تایپ شده توسط کاربر را زمانی که دکمه “جستجو” را کلیک می‌کند پاک نکنید:

متن اصلی جستجو را نگه دارید. مزیت این کار این است که اگر کاربر بخواهد کمی تغییر در متن جستجوی خود انجام دهد لازم نیست کل عبارت را دوباره تایپ کند بلکه تنها بخش‌هایی که لازم به تغییر است را عوض می کند. این موضوع را می‌توانید در هنگام جستجوی گوگل بخوبی ببینید. پس از جستجو و نمایش نتایج ، این امکان برایتان وجود دارد که عبارت جستجو شده را کم یا زیاد کنید.

۵. از مکانیزم AUTO-SUGGESTION در نوار جستجوی سایت خود استفاده کنید

تحقیقی که توسط گروه Nielsen Norman انجام شد نشان داد که اغلب کاربران هنگام جستجو بسیار کم صبر و عجول هستند. به بیان دیگر اگر پس از جستجو اول خود، نتیجه مورد نظر خود را دریافت نکنند، جستجوهای بعدی آنها به ندرت موفقیت آمیز خواهد بود و تاثیر منفی جستجوی ناموفق اول در جستجوهای بعدی باقی خواهد ماند.

با این حال استفاده از سیستم Auto-suggestion می‌تواند به این موضوع کمک بسیار زیادی نماید. این مکانیزم به این ترتیب کار می‌کند که پس از تایپ چند حرف، سیستم به صورت خودکار حدس‌هایی مرتبط با حرف‌ها یا کلمات تایپ شده می‌زند. اگر این مکانیز بخوبی کار کند کمک زیادی به کاربر در جستجوی عباراتی که اطمینان کافی از آنها ندارد می‌نماید. اما زمانی که از Auto-suggestion در طراحی سایت و نوار جستجو استفاده می‌کنید لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • مطمئن شوید که مکانیزم Auto-suggestion سایت شما کارآمد است. این مکانیزم اگر ضعیف و ناکارآمد طراحی شود می‌تواند منجر به حواس‌پرتی و سردرگمی کاربر گردد.
  • Auto-suggestion را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار کاربر قرار دهید. مثلا پس از تایپ سومین حرف حدس‌ها نمایش داده شود. این کار کارآمدی سیستم را افزایش داده و نیاز به تایپ بیشتر از طرف کاربر را کاهش می‌دهد.
  • پیشنهادات و حدسیات سیستم را در دسته های کمتر از ۱۰ تایی قرار دهید (بدون نوار اسکرول) به این ترتیب پیشنهاداتی که سیستم ارائه می‌دهد آزار دهنده نبوده و کاربر می‌تواند به تایپ بیشتر برای دریافت موارد دقیق تر ادامه دهد.
  • بین موارد تایپ شده و موارد پیشنهادی تمایز ظاهری قرار دهید برای مثال متن موارد تایپ شده توسط کاربر بصورت معمولی و پیشنهادات سیستم برجسته (Bold) نمایش داده شود.

برای این مورد نیز گوگل یک نمونه کارآمد محسوب می‌شود.

روش های بهبود عملکرد جستجوی سایت یا همان سرچ باکس

۶. نتایج جستجوی وجهی را اضافه کنید

جستجوی وجهی، که گوگل کار باورنکردنی آن را با جزئیات بیشتر در اینجا توضیح می‌دهد، به بازدیدکنندگان شما این امکان را می‌دهد که فورا نتایج جستجوی خود را بر اساس معیارهایی که شما تعریف می‌کنید فیلتر کنند.

بنابراین، به عنوان مثال، هنگامی که آمازون را برای “کلاه” جستجو می‌کنید، گزینه جستجوی وجهی چیزی است که به شما امکان می‌دهد از بین بخش‌ها، گزینه‌های حمل و نقل، قیمت‌ها و… انتخاب کنید. وب سایت‌های تجارت الکترونیک کاملا به جستجوی وجهی نیاز دارند (مگر این‌که فقط تعداد انگشت شماری از محصولات را بفروشند). بازدیدکنندگان انتظار آن را دارند و اگر فروشگاه شما بزرگ است، به سادگی حوصله نشستن در آنجا و مرتب کردن صفحه به صفحه نتایج را برای یافتن آنچه می‌خواهند ندارند.

“چرا آنها فقط به دنبال چیزی خاص‌تر نیستند؟” ممکن است بپرسید خوب، گاهی اوقات بازدیدکنندگان شما نمی‌دانند چه می‌خواهند (چه شوکه کننده). آنها ممکن است بخواهند کلمه “کلاه” را جستجو کنند و از شما بخواهید که به آنها بگویید “این چیزی است که ما داریم.” آنها حتی ممکن است متوجه نباشند که شما برای مردان و زنان کلاه دارید.

یا ممکن است تنبل باشند! جستجوی وجهی به نوعی مانند پیشخدمتی است که سوپ٬های روز یک رستوران را به شما می‌گوید. شما تصور مبهمی از آنچه می‌خواهید دارید، اما نمی‌دانید که چه گزینه‌هایی دارید.

اگر پیشخدمتی بگوید «چرا از من نمی‌پرسی سوپ کلم بروکلی و چدار داریم یا نه، خیلی ناراحت می‌شوی؟» و مطمئنا از همان ابتدا می‌توانید، اما ممکن است همیشه به آن فکر نکنید. بازدیدکنندگان شما دقیقاً به همین صورت هستند!

منابع:

https://www.webfx.com/blog/web-design/improve-site-search/

https://www.nngroup.com/articles/internal-website-search/

https://www.flow.ninja/blog/10-tips-to-improve-website-design

اشتراک مقاله:

تصویر تیم محتوای سئوتبریز
تیم محتوای سئوتبریز

تمامی مقالات شرکت سئوتبریز با عشق، خلاقیت و با بهره از به روز ترین مطالب جهان، توسط تیم نویسندگان ما نوشته شده است. ممنون می شویم نظرتان را در مورد این مقاله در قسمت نظرات ثبت بفرمایید.

مطالب منتشر شده اخیر