تصاویر بخشی جدایی ناپذیر اکثر وب سایتها هستند که میتوانند سایتها را چشمنوازتر و جذابتر کنند. با توجه به اینکه امروزه عکسهای بزرگ مد شدهاند، وضوح بالاترشان به معنای اندازه فایلهای بزرگتر است که پرواضح است منجر به کاهش سرعت صفحه و تجربه کاربری ضعیف سایت میشود. بنابراین، برای به حداقل رساندن سرعت بارگذاری وب سایت، باید تصاویر خود را برای وب بهینه کنید. به عبارت دیگر، شما باید حجم فایل را بدون کم شدن کیفیت، کاهش دهید. اگر نمیدانید چگونه این کار را انجام دهید، در این مطلب از شرکت طراحی سایت سئوتبریز به بررسی پاسخ این پرسش و اهمیت بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت خواهیم پرداخت…
مزایای استفاده از تصاویر بهینه شده
تصاویر معمولا سنگینترین اجزای یک صفحه وب هستند، چه از نظر حجم و چه از نظر تعداد درخواست های .HTTP بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت برای بهبود تجربه کاربران و ارتقای موقعیت شما در رتبه بندی موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، بزرگترین معیار گوگل در الگوریتم رتبه بندی جستجو، به شدت تحت تأثیر میزان بهینه سازی تصاویر در وب سایت است.
سوال این است که بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت چه مزایایی دیگری دارد؟
وب سایتهای پر محتوا که از چندین تصویر برای نمایش محصولات خود استفاده میکنند، به لطف فشردهسازی تصویر، میتوانند تجربه کاربری خود را تا حد زیادی بهبود بخشند. در ادامه مطلب به دیگر فواید بهینه سازی تصاویر در هنگام طراحی سایت خواهیم پرداخت…
۱. بهبود سرعت بارگذاری وب سایت
سرعت صفحه زمانی را میگویند که یک سایت برای بارگذاری کامل نیاز دارد که این امر به عوامل زیادی بخصوص به طراحی وب سایت بستگی دارد. به طور کلی وبسایت هایی که سرعت بارگذاری آنها کمتر از دو ثانیه است در بین کاربران اینترنت مورد علاقه هستند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اندازه فایل تصویر تأثیر زیادی بر سرعت صفحه دارد. اگر تصاویر خود را بهینه کنید، سرعت صفحه شما قطعا بهتر میشود.
۲. بهبود سئو
با بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت به طور قطع سایت شما در نتایج موتورهای جستجو هم رتبه بالاتری خواهد داشت. فایلهای بزرگ سرعت وب سایتها را کاهش داده و موتورهای جستجو از سایتهای کُند متنفرند. همچنین اگر قرار باشد در جستجوی تصاویر گوگل ظاهر شوند، گوگل احتمالا تصاویر بهینهشده را سریعتر فهرست میکند.
۳. افزایش نرخ تبدیل
اگر هدف از طراحی مجدد وب سایت شما افزایش تبدیل و رشد کسب و کار شما است، باید تصاویر موجود در آن را برای وب بهینه سازی کنید. طبق تحقیقات، سرعت پایین صفحه میتواند نرخ تبدیل را کاهش دهد. با بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت احتمال تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت خود را افزایش میدهید.
۴. کاهش نرخ پرش
کاربران تمایل دارند وب سایتهایی را ترک کنند که کُند و درهم و برهم هستند. بنابراین، با بهینه سازی تصاویر وب سایت خود و بهبود سرعت بارگذاری صفحه، احتمال ماندن بازدیدکنندگان در سایت شما افزایش خواهد یافت.
نحوه بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت
بهینه سازی تصویر تنها به معنای فشرده سازی و تغییر اندازه تصاویر نیست؛ چندین جنبه و تکنیک دیگر نیز در این فرآیند دخیل هستند. بیایید نکات و راهنماییهای لازم در مورد موثرترین روشهای بهینهسازی تصاویر در طراحی سایت را در این بخش بررسی کنیم.
فرمت تصویر مناسب را انتخاب کنید
قبل از برش، تغییر اندازه یا تغییر هر تصویر، باید در مورد فرمت تصویر وب سایت خود تصمیم بگیرید. برخی از فرمتهای تصویری محبوب وجود دارند که میبینیم معمولا در وب سایتها استفاده میشوند. هر یک از آنها شخصیتهای منحصر به فرد و مجموعهای خاص از خواستهها دارند. آنها عبارتند از:
JPEG
JPEG فرمت فایل “واقعی” نامیده میشود، زیرا تصویر را به دقیقترین شکل ممکن نشان میدهد. این فرمت که از فشرده سازی با اتلاف استفاده میکند، در آن برخی مواقع، داده ها در حین فشرده سازی بدون کاهش کیفیت از بین میروند. JPEG برای عکسها و گرافیکهای با رنگهای پیچیده خوب است.
PNG
PNG تصاویر با کیفیت بالا تولید میکند، اما اندازه فایل بزرگتری هم به طبع دارد. به عنوان یک فرمت تصویر بدون حذف کیفیت ایجاد شده است، اگرچه میتواند دارای حدف کیفیت هم در مواقعی باشد. در صورتی که تصویر دارای قسمتهای شفاف باشد، فایلهای PNG ضروری هستند، اما در غیر این صورت، بهتر است از فرمت JPG استفاده کنید. بنابراین، PNG با لوگوها، گرافیک متنی و تصاویر وب بهترین سازگاری را دارد.
GIF
اگر میخواهید یک کلیپ انیمیشن کوتاه با وضوح پایین نشان دهید، GIF بهترین کارایی را دارد. از فشردهسازی بدون اتلاف استفاده میکند، اما کیفیت بصری فایل به خوبی بقیه نیست. توجه داشته باشید که GIF ها از تصاویر ثابت ساخته نمیشوند، بلکه از کلیپهای ویدیویی ایجاد میشوند. برای تبدیل کلیپهای ویدیویی به GIF، ابزارهای رایگان و پولی زیادی را به صورت آنلاین دریافت خواهید کرد.
این روزها ما در سئوتبریز به جای GIF برای مشتریان خود بیشتر برای رفع این مشکل از انیمشن لوتی (lottie animation) استفاده میکنیم که نوعی انیمیشن دیجیتال و تعاملی است و با استفاده از کتابخانهای به نام Lottie ساخته میشود. این کتابخانه اوپن سورس که توسط تیم Airbnb توسعه یافته، به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا انیمیشنهای ساخته شده با Adobe After Effects را بهصورت مستقیم و بدون نیاز به کدنویسی مجدد، در طراحی سایت استفاده کنند. این فرمت انیمیشن مبتنی بر JSON بوده و به توسعهدهندگان امکان میدهد تا به انیمیشنها بدون کم شدن کیفیت و افزایش حجم فایل مقیاس دهند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که فایلهای انیمیشن لوتی به افتخار شارلوت لوت رینیگر، کارگردان آلمانی و پیشگام در حوزه انیمیشن سیلوئت که اولین فیلم بلند انیمیشن جهان را در سال 1926 ساخته، نامگذاری شده است.
WEBP
WEBP فرمت فایل توسعه یافته توسط گوگل؛ از فشرده سازی بدون حذف کیفیت پشتیبانی نموده و میتواند اندازه فایل تصویر را تا ۳۵ درصد بیشتر از JPEG و PNG کاهش دهد و در عین حال کیفیت خود را حفظ کند.
SVG
SVGیک فرمت بُرداری دو بعدی است که فشردهسازی بدون حذف کیفیت را ارائه میدهد. فایلهای SVG میتوانند شامل اشکال بُرداری، شطرنجی و متن باشد. این فرمت، یک فرمت تصویر مبتنی بر بُردار است که از فشردهسازی بدون تلفات استفاده میکند. کیفیت تصویر بالا را تضمین نموده و دادههای فایل را حفظ میکند. SVG با لوگوها، نمادها و گرافیکهای پیچیده به خوبی کار میکند.
دو نوع فشرده سازی که می توانید استفاده کنید
با اتلاف و بدون تلفات!
وقتی صحبت از فشردهسازی بدون تلفات در بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت میشود، اندازه تصویر کاهش مییابد در حالی که کیفیت آن ثابت میماند. این همیشه درست خواهد بود، مهم نیست چند بار یک تصویر را فشرده و از حالت فشرده خارج کنید. مقدار دادههای درون تصویر و همچنین کیفیت اصلی آن همیشه ثابت میماند!
در مقابل فشرده سازی با اتلاف نوعی فشردهسازی است که در آن با هر بار فشردهسازی فایل تصویری، کیفیت آن کاهش یافته و دادههای نمایش داده شده بد و بدتر میشوند. بزرگترین مزیت فشردهسازی با اتلاف این است که میتواند اندازه فایل تصویر را تا حد زیادی کاهش دهد.
از چه نوع بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت و در چه زمانی استفاده کنیم؟
بستگی به این دارد که آیا میخواهید کیفیت تصویری را که برای وب بهینه سازی میکنید کاهش دهید یا خیر. اگر میخواهید همانطور که هست بماند، بهتر است از فشردهسازی بدون اتلاف استفاده کنید!
گزینه های بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت
انواع بهینه سازی یا فشردهسازی تصاویر را با هم مرور خواهیم کرد…
۱. فشرده سازی دستی
همیشه می توانید یک تصویر را با دست بهینه کنید. فقط از گزینه بهینهسازی که بسیاری از ویرایشگرهای عکس دارند، استفاده کنید و با فرمتهای مختلف فایل آزمایش کنید. همچنین میتوانید از ابزار فشردهسازی تصویر آنلاین هم استفاده کنید.
۲. با استفاده از ویژگی srcset
با استفاده از آن، اندازه تصویر بزرگ را میتوان تا حد زیادی کاهش داد.
۳. استفاده از شبکه های تحویل محتوا (CDN)
شبکه تحویل محتوا (CDN) شبکهای از سرورها است که در مکانهای مختلف قرار دارند و اطلاعات وبسایت از جمله متون، تصاویر، ویدیوها، فایلهای GIF و فایلهای دیگر را ذخیره میکنند. هنگامی که شخصی از وب سایت بازدید میکند، شبکه تحویل محتوا اطلاعات را از نزدیکترین مکان ارائه میدهد.
استفاده از شبکه تحویل محتوا میتواند به طور قابل توجهی سرعت بارگذاری صفحه را بهبود بخشد. محتوای ذخیره شده در چندین سرور به شما کمک میکند تا در مصرف پهنای باند اضافی صرفه جویی کنید. این یک وب سایت را قادر میسازد تا فشار ترافیک زیادی را بدون ایجاد مشکل مدیریت کند.
علاوه بر اینها، CDN ها برخی از ویژگیهای امنیتی مانند حفاظت DDoS و رمزگذاری SSL را ارائه میدهند. اینها میتوانند یک وب سایت را از حملات مخرب نجات دهند.
۴. بارگذاری تنبل Lazy Loading
این تکنیک مرورگر وب را مجبور میکند تا فورا محتوایی را که حاوی هیچ تصویر یا ویدیویی نیست، بارگیری کند. دانلود و نمایش تصاویر و ویدیوهای اضافی را هم تا زمانی که بازدیدکننده به پایین صفحه اسکرول کند، به تأخیر خواهد انداخت. در حقیقت بارگذاری تنبل یک عملکرد کلیدی در بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت است که از دانلود تمامی تصاویر به محض اولین دسترسی به سایت جلوگیری نموده تا بتواند سرعت لود سایت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
۵. تصاویر غیر ضروری را از کتابخانه رسانه پاک کنید
با گذشت زمان، کتابخانه رسانهای یک وب سایت ممکن است مملو از تصاویری شود که دیگر مفید نیستند. این کار فضای ارزشمند شما را اشغال نموده و سرعت وب سایت شما را کاهش میدهد. پاک کردن فایلهای غیر ضروری از کتابخانه رسانه میتواند به شما در سازماندهی بهتر فایلهای تصویری، ذخیره فضای ذخیرهسازی و بهبود عملکرد وبسایت کمک کند.
در زیر انواع فایل هایی که باید روی پاکسازی آنها از کتابخانه رسانه تمرکز کنید، آورده شده است:
- تصاویر تکراری
- تصاویری که در هیچ پست یا صفحه ای استفاده نمی شوند
- تصاویر گرافیکی با کیفیت پایین
- تصاویر به درستی بهینه نشده اند
۶. بهینه سازی خودکار با CMS
سیستمهای مدیریت محتوای مختلف، به پلاگینهای مختلفی هم مجهز هستند که هنگام آپلود عکسها در سرور به طور خودکار عکسها را بهینه میکنند. متأسفانه، این پلاگینها مواردی هستند که باید برای آن هزینه کنید. پلاگینهای بسیار خوبی را به صورت آنلاین میتوانید بیابید که میتوانند به تنهایی از عهده تمام این وظایف برآیند ومیتوانند با کاهش بسیاری از کارهای دستی، مقدار قابل توجهی در وقت شما صرفهجویی کند.
توجه داشته باشید اگر در حال حاضر یک وب سایت در حال اجرا دارید که تصاویر بهینه نشده زیادی دارد، نمیتوانید بهینهسازی آنها را از ابتدا شروع کنید. زیرا انجام این کار میتواند به شدت بر عملکرد وب شما در صفحات نتایج موتور جستجو، تأثیر بگذارد. استفاده از یک پلاگین راه حل نهایی در این مورد است.
بهترین افزونه های بهینه سازی تصویر برای وردپرس
وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای قوی و غنی است که تقریبا برای هر مشکل مرتبط با وب راه حل دارد. این بخش به شما چند افزونه عالی را معرفی میکند که میتوانند تصاویر را به طور یکپارچه در وب سایتهای وردپرسی بهینه کنند. نگاهی گذرا به آنها بیندازید:
فشرده سازی تصاویر برای کاهش وزن اضافی
برخی ابزارها حجم اضافی و سنگین فایلهای تصویری را کاهش میدهند که باعث صرفهجویی در پهنای باند بارگذاری صفحات وب میشود. برخی از محبوبترین این ابزارها برای فشردهسازی تصویرعبارتند از TinyPNG، Imagify، Optimole و WP Smush
دو نکته مهم تکمیلی
۱. یک متن جایگزین مختصر و مرتبط به تصویر بنویسید
توجه داشته باشید که موتورهای جستجو نمیتوانند تصاویر را بخوانند. آنها برای درک محتوای گرافیکی روی تصاویر و خزیدن آنها به متنهای جایگزین یا همان alt تکیه میکنند. بنابراین هر زمان که تصویری را به وبسایت خود اضافه میکنید، حتما متن جایگزین مرتبط و غنی از کلمات کلیدی را به آن اضافه کنید. همانطور که احتمالا میدانید این نکته میتواند مزایای سئو را هم برای شما فراهم آورد!
چندین نکته کلیدی وجود دارد که باید هنگام نوشتن متن های جایگزین یا همان alt به خاطر بسپارید که عبارتند از:
- متون مختصر و معناداری بنویسید که زمینه تصویر شما را منعکس کند.
- جزئیات و پیوندهای غیر ضروری را وارد نکنید.
- حروف بزرگ، علائم نگارشی و دستور زبان مناسب کاربر را به کار ببرید.
- اطمینان حاصل کنید که عنوان با محتوای تصویر مغایرت نداشته باشد.
- از یک تصویر کوچک معنادار استفاده کنید
۲. تصویر کوچک را امتحان کنید
تصویر کوچک نسخه کوچکتری از یک تصویر است که مجموعهای از تصاویر بزرگ نزدیک به هم را نشان میدهد. به عنوان مثال وب سایتهای تجارت الکترونیک، سایتهای نمونه کارها و گالریها. در وبسایتهای تجارت الکترونیک، از ریز عکسها برای نمایش صفحات تک محصول در صفحه اصلی و صفحه دستهبندی استفاده میشود.
اگر از هر وبسایت عکاسی بازدید میکنید، میبینید که از ریز عکسها برای نشان دادن دستههای گالری تصاویر استفاده میشود. بزرگترین مزیت تصاویر کوچک این است که میتوانید اطلاعات و تصاویر زیادی از محصول را در یک فضای محدود نمایش دهید.
در اینجا برخی از بهترین روشهایی وجود دارد که باید در استفاده از ریز عکسها دنبال کنید:
- از اندازه تصویر کوچک ثابت استفاده کنید.
- آنها را در قالب شبکه یا گالری نمایش دهید.
- تصویر کوچک را قابل کلیک کنید.
- از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید.
- آنها را در دستگاههای مختلف آزمایش کنید تا پاسخگوییشان را بررسی کنید.
منابع:
https://adchitects.co/blog/why-you-should-optimize-images-for-the-web
https://imagekit.io/blog/image-optimization-its-importance/
https://happyaddons.com/how-to-optimize-images-for-web/
https://www.crazyegg.com/blog/how-to-optimize-images-for-a-website/
https://wpengine.com/resources/optimize-images-for-web/