عناوین مطلب
انواع طراحی ساختار سایت چیست؟

انواع طراحی ساختار سایت چیست؟

در دنیای امروز ظاهر و ساختار سایت شما مهم‌تر از همیشه است. در حالی که وب سایت باید ظاهر خود را همراه با محتوای بصری با کیفیت حفظ کند، 31 درصد از مصرف کنندگان معتقدند که یک تجربه کاربری جذاب باید در اولویت باشد.

هنگامی که به تنهایی یک وب سایت ایجاد می‌کنید، ایجاد یک تجربه کاربری تأثیرگذار اغلب به توجه به جزئیات ناشناخته مانند ساختار وب سایت شما بستگی دارد. اگرچه ساختار سایت خوب ممکن است توسط چشم بازدیدکننده عام ناشناخته بماند، اما در مقابل یک ساختار ناکافی بدون شک مشخص می‌شود و تأثیر ضعیفی از شما در دنیای وب بر جای می‌گذارد.

در این مقاله از شرکت طراحی سایت سئوتبریز ساختار وب‌سایت و اهمیت آن را تعریف می‌کنیم، نحوه ساخت آن را از دید طراحی UX را توضیح می‌دهیم و در مورد محبوب‌ترین مدل‌هایی که امروزه در طراحی وب‌سایت و قالب‌های وب‌سایت استفاده می‌شوند بحث خواهیم کرد.

ساختار سایت چیست؟

ساختار وب سایت به سلسله مراتب وب سایت شما اشاره دارد و شامل نحوه سازماندهی صفحات و محتوای وب سایت شما می‌شود. ساختار شما می‌تواند شامل منوها و پیوندهای داخلی باشد که همگی به اتصال صفحات وب شما با یکدیگر کمک می‌کنند. یک وب سایت معمولا حاوی محتوای متنوعی است و برخی از آن محتوا به یکدیگر مرتبط هستند.

ساختار سایت شما راه شما برای تعریف نحوه پیوند محتوا با یکدیگر خواهد بود. ساختار سایت هم برای موتورهای جستجو برای درک و فهرست‌بندی وب‌سایت شما و هم برای انسان‌های دیگر برای هدایت در وب‌سایت شما بسیار مهم است. می‌توانید از دسته‌ها، برچسب‌ها، لینک‌های داخلی و مسیرهای خرد برای سازماندهی سایت خود استفاده کنید.

اگر در حال ساخت یک وب سایت هستید، می‌توانید ابتدا با ساختار وب سایت شروع کنید اما اگر قبلا یک وب سایت دارید، تنظیم مجدد ساختارهای ایجاد شده کمی دشوارتر است. دقت داشته باشید که شروع با ساختار مناسب همچنین به طراحان UX کمک می‌کند تا تجربه بهتری ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که هنگام ساخت یک وب سایت، مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید.

انواع طراحی ساختار سایت چیست؟

چرا ساختار وب سایت مهم است؟

ساختار سایت به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد چه صفحاتی از وب سایت شما مهم‌ترین هستند.

تجربه کاربریUX

اگر می‌خواهید مردم از وب سایت شما استفاده مناسبی داشته باشند، یک UX خوب حیاتی است. هدف شما باید این باشد که بازدیدکنندگان یا به عبارتی مشتریان بالقوه، بتوانند در سایت شما به راحتی و در زمانی طولانی‌تر حرکت کنند؛ می‌توانید این کار را از طریق هدرها، زیر هدرها و غیره انجام دهید.

اگر سایت شما برای کاربران جذاب باشد، آنها زمان بیشتری را صرف مرور در سایت خواهند کرد (این موارد نشانگر بسیار خوبی برای گوگل هستند که سایت شما دارای محتوای ارزشمندی است). اگر سایت شما ساختار ضعیفی داشته باشد، کاربران آن را سریع‌تر ترک خواهند کرد و به دنبال جایگزینی برای شما میان رقبایتان می‌گردند که متاسفانه منجر به نرخ پرش بیشتر وب سایت شما و CTR پایین می‌شود.

خزیدن ربات های گوگل

ساختار سایت می‌تواند به یک ربات موتور جستجو کمک کند تا در سایت شما حرکت کند و به خزنده‌ها اجازه می‌دهد بدانند شما چه محتوای ضروری را در نظر می‌گیرید. یک ربات با دنبال کردن لینک‌های داخلی و خارجی برای ارزیابی محتوا، سایت شما را زیر نظر خواهد گرفت.

محتوای غیر رقابتی

این مورد به صورت ویژه برای سئو مهم است. شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما در مورد کلمات کلیدی خاص با خودش رقابت نمی‌کند. به عنوان مثال مطالب با موضوع طراحی سایت در سئوتبریز را در نظر بگیرید، ما مطالب زیادی در مورد همه فنون و رازهای طراحی سایت می‌نویسیم.

ما نمی‌خواهیم این قطعات محتوا با یکدیگر در موتورهای جستجو رقابت کنند، بنابراین دسته‌های موضوعی داریم. این حالت در ساختاربندی سایتمان، به ما کمک می‌کند تا محتوای خود را سازماندهی کنیم و به ما امکان می‌دهد از پیوندهایی استفاده کنیم تا به موتورهای جستجو بگوییم که مهم‌ترین صفحه در آن دسته بندی کدام است.

چگونه می توانم ساختار سایت خود را بهبود بخشم؟

اگر در حال حاضر وب سایتی دارید که به هم ریخته است، قبل از اینکه به یک مشکل مهم تبدیل شود، باید اصلاح شود، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

ممیزی کامل سایت

فهرستی از هر صفحه‌ای که دارید تهیه کنید و دسته بندی‌هایی را که در حال حاضر در آنها فهرست شده‌اند را در آن بگنجانید، اگر می‌خواهید به جای هدر، خلاصه‌ای از محتوا بنویسید، می‌توانید ستون‌های اضافی اضافه کنید.

ارزیابی یا ایجاد برخی دسته ها

اگر در حال حاضر هیچ دسته‌ای ندارید، اکنون زمان مناسبی برای شروع مرتب‌سازی وب‌سایت و صفحات وب به دسته‌ها است.

حذف محتوای قدیمی یا تکراری

اگر متوجه شدید که محتوای تکراری دارید، باید یکی از صفحات را حذف کنید و از URL حذف شده به صفحه دیگری که هنوز زنده است تغییر مسیر دهید. محتوای قدیمی که دیگر هدفی را دنبال نمی‌کند، می‌تواند اگر با خیال راحت انجام شود، حذف شود، بهتر است در صورت امکان، وضعیت “410 حذف شده” را ارائه دهید.

بررسی کنید که هیچ پیوند داخلی به صفحه‌هایی که حذف شده‌اند ندارید، نباید خطای 404 وجود داشته باشد و اگر صفحه‌های خارجی دارید که به محتوای شما پیوند خورده، باید اطمینان حاصل کنید که به جای حذف فقط، ریدایرکت‌ها را وارد کنید. شما همچنین می‌توانید برخی از مطالب قدیمی را به روز کنید. شاید شما در مورد چیزی نوشته‌اید که از آن زمان به روز نشده یا اصلاح نشده است، پس می‌توانید آن محتوا را به‌روزرسانی کنید و از Google بخواهید آن را دوباره بخواند.

محتوای پیوند

پیوند دادن به سایر بخش‌های محتوا در وب‌سایت شما به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا زمینه یک صفحه را درک کنند. به عنوان مثال، ما در این وبلاگ در مورد طراحی سایت بحث می کنیم، با این حال، می توانیم شما را نیز بفرستیم تا بهترین رنگ ها برای طراحی سایت و برندسازی را هم مشاهده کنید. این کار همچنین به کاربران کمک می‌کند تا محتوای مرتبط را در وب سایت شما پیدا کنند.

برای الهام گرفتن به رقبای خود نگاه کنید

هر صنعت ایده‌های متفاوتی در مورد اینکه چه چیزی یک وب سایت را زیبا می‌کند، دارد. نگاهی به رقبای خود بیندازید و ببینید که چگونه وب سایت خود را ساختار می‌دهند.

چه عناصری در ساختار یک وب سایت وجود دارد؟

تعریف ساختار وب سایت تضمین می‌کند که بازدیدکنندگان هنگام کشف اطلاعات در وب سایت شما یک سفر منطقی و کاربرپسند را دنبال کنند. این ساختار باید شامل تمام صفحات وب سایت شما، سیستمی از دسته بندی‌ها برای سازماندهی آنها و وسیله‌ای برای بازدیدکنندگان برای حرکت از یک عنصر به عنصر دیگر باشد.

ساختار سایت شما باید اطمینان حاصل کند که مهم‌ترین اطلاعات ابتدا قابل کشف هستند، در حالی که بازدیدکنندگان را به ادامه کاوش در عناصر زیر دعوت می‌کند:

  • دسته ها و زیر مجموعه ها
  • جهت یابی
  • سیستم پیوند

دسته ها و زیر مجموعه ها

دسته بندی‌ها پایه و اساس سازماندهی ساختار وب سایت شما، گروه‌بندی صفحات سایت شما که دارای محتوای مشابه هستند را تشکیل می‌دهند و راه بازدیدکنندگان را برای یافتن آنچه نیاز دارند هموارتر می‌کنند. علاوه بر این، سایت‌های بزرگ‌تری که تعداد دسته‌های زیادی دارند، باید محتوای خود را به زیر شاخه‌ها نیز تقسیم کنند.

اگر فروشنده لباس هستید، صفحه اصلی وب‌سایت تجارت الکترونیک شما با پیوندهایی به دسته‌های اصلی خرید، مانند «کفش»، «لباس بیرونی»، «شلوار» یا «لوازم جانبی» شروع می‌شود. در نهایت، این صفحات بازدیدکنندگان را به زیر شاخه های مختلف هدایت می‌کند. برای مثال، «کتونی» زیرشاخه «کفش» می‌نشیند، در حالی که زیرشاخه‌ای مانند «کت مجلسی» زیرشاخه «لباس بیرونی» می‌نشیند.

جهت یابی

ناوبری وب سایت شما ساختار آن را برای بازدیدکنندگان مشخص می‌کند و به عنوان نقشه ای از مسیرها برای محتوای مورد نیاز آنها عمل می‌کند. در بیشتر موارد، این با یک منوی وب سایت شروع می‌شود که ممکن است یک منوی هدر کلاسیک در بالای صفحه باشد.

از آنجایی که هدف ناوبری هدایت بازدیدکنندگان است، صفحه اصلی شما باید به وضوح صفحات و دسته‌هایی را که به دنبال آن هستند در سایت نمایش دهد. از آنجا، زیرمجموعه‌ها نیز باید قابل کشف باشند، چه با استفاده از یک منوی کشویی یا استفاده از روش دیگری برای نمایش پیوند به صفحات زیر مجموعه! علاوه بر این، باید مطمئن شوید که ناوبری سایت شما بازدیدکنندگان را به سایر صفحات وب مهم مرتبط با نام تجاری شما، مانند صفحه «درباره ما» یا صفحه «تماس» هدایت می‌کند.

سیستم پیوند

پیاده سازی یک سیستم لینک دهی فکر شده تضمین می‌کند که کاربر شما به درستی در سایت شما حرکت می‌کند. بسته به نوع ساختار وب‌سایتی که استفاده می‌کنید، هنگام یادگیری نحوه ساخت وب‌سایت، درجات مختلفی وجود دارد که بازدیدکننده به سیستم پیوند شما متکی است.

علاوه بر پیوندهایی از منوی وب سایت شما، یک ساختار می‌تواند از انواع پیوندهای زیر برای ارتقای تجربه کاربر استفاده کند:

CTA یا فراخوان برای اقدام، پیوندهایی استراتژیک هستند که بازدیدکنندگان را به یک هدف مستقیم می‌برند و آنها را تشویق به حرکت می‌کنند. چه پیوندی برای «ثبت نام» یا «خرید» باشد، CTAها برای بازدیدکنندگانی که آن هدف خاص را در سایت شما دارند بسیار مفید است. آنها را با استفاده از متن پررنگ، میکروکپی فریبنده یا طراحی دکمه نمایش دهید.

پیوندهای داخلی به پیوندهایی در یک وب سایت اشاره می‌کنند که به سایر صفحات همان سایت متصل می‌شوند. هر سایتی طبیعتاً پیوندهای داخلی بین صفحات وب خود دارد، اینکه آیا به بهترین شکل برای بازدیدکنندگان سازماندهی شده باشد، کاملا به شما بستگی دارد. داشتن یک سیستم پیوند داخلی نیز بهترین روش سئو قوی است. از آنجایی که در نقشه سایت شما منعکس می‌شود، ربات‌های گوگل تلاش می‌کنند تا مرتبط ترین اطلاعات را به ترتیب مناسب به بازدیدکنندگان ارائه دهند.

پیوندهای متنی، بازدیدکننده را به محتوای مرتبط خارج از صفحات وب سایت شما، مانند صفحات محصول از سایر مشاغل، پست‌های وبلاگ، منابع یا اخبار می رساند.

انواع طراحی ساختار سایت چیست؟

انواع مختلف ساختار وب سایت

به انواع مختلف ساختار وب سایت و نمونه‌های زیر نگاهی بیندازید. به چه الگوهایی توجه می‌کنید؟ هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ چه نوع کاربری از هر یک از این ساختارها بهترین سود را خواهد برد؟

داشتن درک از چهار ساختار اساسی و نحوه استفاده از آنها به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه ساخت طرح خود یا الگوی وب سایت استفاده کنید:

  • مدل سلسله مراتبی
  • مدل ترتیبی (معروف به خطی)
  • مدل ماتریسی
  • مدل پایگاه داده

مدل سلسله مراتبی

محبوب ترین نوع ساختار وب سایت مدل سلسله مراتبی است که در آن صفحه اصلی به عنوان نقطه شروع عمل می‌کند و بر اساس اهمیت به دسته‌ها و صفحات مختلف منشعب می‌شود. از آنجایی که این ساختار بسیار متنوع است، این ساختار برای انواع مختلف وب سایت‌ها مناسب است؛ از وب سایت های خدمات شخصی گرفته تا نمونه کارها آنلاین.

ابتدا محتوای خود را بر اساس اهمیت سفارش دهید. اغلب اوقات، این بدان معنی است که ابتدا قبل از کشف جزئیات بیشتر، کاربر به اطلاعات عمومی دست پیدا می‌کند. برای پیش نویس و آزمایش سلسله مراتب خود، از وایرفریم‌ها و تمرین‌های مرتب‌سازی استفاده کنید. سپس، هنگامی که صفحات خود را ایجاد و ترسیم کردید، از یک سیستم پیوندی و منوی ناوبری برای پیاده سازی این سلسله مراتب در وب سایت خود استفاده کنید.

مدل ترتیبی (معروف به مدل خطی)

یک ساختار وب متوالی، کاربران را طی یک سفر گام به گام برای رسیدن به هدف خود با محدود کردن دسته‌ها، در فرآیند جستجو یا کمک به آنها برای یافتن فرم ثبت نام، هدایت می‌کند. این ساختار اولیه و کم تعمیر و نگهداری مناسب سایت‌هایی با حداقل محتوا و صفحات است، مانند یک وب سایت کسب و کار کوچک یا نمونه کار آنلاین.

یک ساختار وب سایت متوالی از صفحه اصلی یا صفحه فرود شما شروع می‌شود که تعدادی صفحه یا دسته بندی را فهرست می‌کند. بازدیدکنندگان یک جریان خطی را دنبال می‌کنند که آنها را در سفری از صفحات والد هدایت می‌کند و در نهایت آنها را به محتوای مورد نظرشان می‌رساند.

مدل ماتریسی

در حالی که ماتریس یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های ساختار وب‌سایت است، امروزه همچنان محبوب است. ساختار وب‌سایتی که از مدل ماتریسی پیروی می‌کند، برای اینکه بازدیدکنندگان از مرور بدون دسته‌بندی‌های دقیق لذت ببرند، سفر کاربر سفت و سختی را در ذهن ندارد. این ممکن است آشفته به نظر برسد، اما برای بازدیدکنندگان، به معنای آزادی کامل و بسیاری از نقاط ورود به تمام محتوای وب سایت شما است.

در حالی که دسته‌ها، زیرمجموعه‌ها و صفحات منفرد هنوز باید در مدل ماتریسی وجود داشته باشند، شما مجبور نیستید ترتیب ظاهر آنها را برای کاربر تنظیم کنید. در عوض، پیوند قوی وب سایت و افزایش اهمیت ویژگی‌های ناوبری، مانند منوی وب سایت یا نوار جستجو، به تجربه کاربر کمک می‌کند.

برخی از بهترین نمونه‌های ساختارهای وب‌سایت ماتریسی، روزنامه‌های آنلاین، منابع آنلاین یا وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک بزرگ با محتوای متنوعی هستند که به یکدیگر متصل هستند.

مدل پایگاه داده

ساختارهای وب سایت که از یک مدل پایگاه داده پیروی می‌کنند اغلب تجربیات پویا و شخصی سازی شده ایجاد می کنند. یک بازدیدکننده از سایتی که از این مدل پیروی می کند معمولا باید جزئیات شخصی، سؤالات یا ترجیحات خود را وارد کند. از آنجا، وب سایت محتوای مرتبط ذخیره شده مانند جزئیات شخصی یا صفحات محصول در پایگاه داده صفحه وب را به آنها ارائه می دهد.

برای انجام این کار به تنهایی، باید با یک نرم افزار وب سایت کار کنید که به شما امکان می دهد یک پایگاه داده داخلی ایجاد کنید یا با پایگاه های خارجی ادغام کنید. از یک رویکرد پایین به پایین برای سازماندهی محتوای خود استفاده کنید و پویاترین طرح را برای نمایش آن به بازدیدکنندگان ترسیم کنید.

چگونه به ساختار سایت خود نزدیک شوید

هنگامی که برای طراحی یک وب سایت آماده شدید، تصمیم بگیرید که آیا از ساختار وب سایت بالا به پایین یا پایین به بالا برای سازماندهی محتوای خود استفاده می کنید. در حالی که یک رویکرد از بالا به پایین با ترسیم سلسله مراتبی از دسته‌ها بر اساس موضوعات کلی سایت شما شروع می‌شود، رویکرد پایین به بالا با کم‌اهمیت‌ترین زیرمجموعه‌ها شروع می‌شود و تا دسته‌ها و محتوای عمومی‌تر می‌رسد.

اگر با یک قالب شروع می‌کنید، احتمالا نیازی نیست که در مورد ایجاد یک ساختار وب‌سایت فکر کنید – فقط به دنبال قالبی باشید که مناسب محتوای شما باشد. اگر سایتی را از ابتدا می سازید، استفاده از ابزارهای UX برای مراحلی مانند قاب‌بندی و پیش‌نویس معماری طراحی شما می تواند برای شروع این فرآیند بسیار مفید باشد.

چرا توجه به ساختار سایت مهم است؟

برای اینکه یک بازدیدکننده به هدفی در سایت شما دست یابد، باید عناصر را با ترتیب خاصی وارد کند. طبق گفته GoodFirms، 34.6 درصد از بازدیدکنندگان آنلاین سایتی با ساختار محتوای ضعیف را ترک می کنند. چه با یک قالب وب سایت شروع کنید یا از ابتدا در طراحی وب خود غوطه ور شوید، این بر عهده شماست که مطمئن شوید بازدیدکنندگان شما می‌توانند دقیقاً آنچه را که در سایت شما نیاز دارند پیدا کنند و از یک ساختار وب سایت محکم برای پشتیبانی از تجربه کاربری خود اطمینان حاصل کنید.

اما تمام این صحبت‌ها در مورد اینکه ساختار شما چگونه به کاربران سود می‌رساند، در مورد شما به عنوان خالق آن چطور؟ یک ساختار وب سایت مستحکم از نقطه نظر تجاری نیز ارزش تلاش را دارد. داشتن سایتی که استفاده از آن آسان باشد بدون شک مشتریان را راضی خواهد کرد.

با استراتژی مناسب، ساختار شما با کمک به مشتریان در خرید و سرعت بخشیدن به فرآیندهای پرداخت یا تماس، از کسب و کار شما پشتیبانی می‌کند.

 

 

 

منابع:

https://webflow.com/blog/website-structure

https://www.wix.com/blog/website-structures

https://slickplan.com/blog/types-of-website-structure

اشتراک مقاله:

تصویر تیم محتوای سئوتبریز
تیم محتوای سئوتبریز

تمامی مقالات شرکت سئوتبریز با عشق، خلاقیت و با بهره از به روز ترین مطالب جهان، توسط تیم نویسندگان ما نوشته شده است. ممنون می شویم نظرتان را در مورد این مقاله در قسمت نظرات ثبت بفرمایید.

مطالب منتشر شده اخیر